Vlaardinger Ernst Lohmann brengt nieuws uit Singapore op Vlaardings Nieuws !
Ernst verblijft tijdelijk in Singapore en schrijft ons over van alles en nog wat. Dit keer over de MS Maasdam van de Holland America lijn, die de haven van Singapore binnenliep.
In Singapore is het een komen en gaan van schepen van over de hele wereld. Het kan zomaar gebeuren dat er een schip tussen zit met een Nederlands tintje. Schepen van Jumbo Shipping komen regelmatig in Singapore. Maar ook andere voor ons bekende schepen zoals op 26 januari 2019 de ons in Vlaardingen ook bekende Maasdam van de Holland America Line. Het schip voer iets over achten langs het bij mensen van Shelltankers bekende eiland Pulau Bukum, waar Shell een raffinaderij had en heeft. De Maasdam voer over de voor passagiersschepen bekende route richting Harbour Front. Het passeerde Berlayer Lighthouse, Berlayer Creek en Keppel Island om aan te meren bij de Harbour Front Cruise Terminal. De Maasdam bleef zelfs een nacht over.
De eerste dag lag het schip samen met de AIDABella, een schip van Aida, ook behorende tot het Carnival concern. De andere dag vertrok het schip keurig om 18.00 uur om langs dezelfde route richting Malacca te gaan en vervolgens richting India en Sri Lanka. 15 februari komt het schip weer in Singapore voor een cruise van bijna drie weken naar Malaysia, Thailand, Cambodja, Vietnam, Hong Kong en weer via Vietnam terug naar Singapore.
>> artikel gaat verder onder de afbeelding <<
De Maasdam is het vijfde schip met die naam. In 1873 is de Holland Amerika Lijn begonnen als Nederland Amerikaanse Stoomvaart Maatschappij (NASM) met de schepen Maas en Rotterdam. De Maas werd als snel Maasdam, zoals alle passagiersschepen van de Holland Amerika Lijn, thans Holland America Line, nog steeds eindigen op Dam. De Amerikanen hebben het dan over de Dam-ships.
Vooral het vierde schip met de Maasdam mag in onze herinnering liggen.
Vele jaren voer deze Maasdam van 1952 tot 1968 vanuit Rotterdam naar Amerika en Canada. Dit schip werd in 1968 verkocht aan Polish Ocean Lines voor de dienst van Polen naar Canada en kwam nog vele malen in Rotterdam als Stefan Batory. In 1988 is de Polish Ocean Lines daarmee gestopt. Het schip heeft nog even als Stefan als hotel gediend en zijn er uiteindelijk scheermesjes van gemaakt, ofwel het schip is gesloopt.
Het zusterschip Ryndam was oorspronkelijk als vrachtschip op stapel gezet als Dinteldyk, maar tijdens de bouw is er besloten er een passagiersschip van te maken. De twee schepen waren erg populair bij eerst emigranten en later weer ouders van Emigranten, die hun kinderen en kleinkinderen wilde bezoeken in hun nieuwe vaderland. Deze ouders werden de “wij-komers” genoemd. Kwamen ze weer naar Nederland dan werden ze aan boord “wij-komen-terug” genoemd.
De Ryndam heeft ook een bewogen geschiedenis achter de rug en is uiteindelijk geëindigd op de bodem van de Caraïbische Zee terwijl het op weg was naar de slopers. Achter de Fairplay XIV zonk het schip op 3 maart 2003 (3-3-3) voor de Dominicaanse Republiek, voer voor toekomstige archeologen….
>> artikel gaat verder onder de afbeelding <<
Nadat Carnival de Holland America Line had overgenomen werden er drie passagiersschepen besteld bij Fincantieri in Monfalcone, Italie. Deze z.g. S-klasse bestond uit Statendam, Maasdam en Ryndam. Later is daar de Veendam nog bijgekomen.
De Maasdam werd in 1993 opgeleverd. Het schip zou eerst de naam Stellendam krijgen, maar men heeft toch gekozen voor de bekende naam Maasdam.
Op 16 augustus voer het schip voor het eerst langs Vlaardingen richting Rotterdam. Helaas was de Cruise terminal aan de Wilhelminakade nog niet gereed, zodat het aan de Parkkade moest aanmeren. Laat in de middag vertrok het schip richting Hoek van Holland en in Vlaardingen stond het hele Hoofd en de Maasboulevard vol met mensen die het schip wilde zien langsvaren. Het was voor het eerst in 22 jaar dat er een schip van de Holland Amerika Lijn langs Vlaardingen voer.
De grote baas van de “lijn” was uit Seattle gekomen en stond zich op de brug van het schip af te vragen waarom al die mensen nou langs de waterkant stonden. De kaptein probeerde het uit te leggen: “It is their ship ! “ . “How can, it is our boat”, “no is is their ship! That’s how they feel!! “
Het schip is later nog een enkele keer teruggekomen, maar zit meestal in de Carib of Alaska. Maar nu dus in Azie en Oceanie. In 2011 heeft het schip nog een complete refit gehad om te voldoen aan de “Signature of Excellence”
De verder gegevens van het schip zijn:
55451 BRT
22 knopen
1266 passagiers
602 bemanning
Grande Motore dieselmotoren; 48.286 rpk
Bouwwerf: Fincantieri C N Italiana S.p.A, Monfalcone, Italy (5.882)
Bouwjaar: 1993
tekst en foto's Ernst Lohmann
4517 keer bekeken • Laatst gewijzigd op 17 februari 2019, 23:12